Träningen  

JYMPAN

Friskis&Svettis jympa är varierad och enkel att hänga med i. På en timme får du träna allt! Styrka, kondition och rörlighet. Jympan bygger på musik, rörelseglädje och ett positivt ledarskap. Alla pass har olika personlighet då ledaren själv väljer sin musik och rörelser utifrån gemensamma riktlinjer för hur ett jympapass ska läggas upp. Jympan finns på olika intensitetsnivåer och i en mängd olika varianter. För bästa effekt och säker träning, välj en nivå där du har marginaler. Då kan du göra övningarna fullt ut, hänga med i alla moment och orka ha kul. 

Passen är 55 minuter långa om inget annat anges.

Jympa soft
Jympa soft är en jympa som tar extra hänsyn till muskler och leder. Här kan du bygga upp styrka, kondition, stabilitet och rörlighet med säkra övningar till inspirerande musik. Innehåller inga hopp eller tunga övningar och passar t ex dig som precis börjat träna, kommit igång efter en skada eller vill varva intensiv träning med ett lugnare pass.

Jympa bas
Ett rejält jympapass utan hopp. För dig som vill ha träning som bygger upp styrka, kondition och rörlighet från grunden. Lagom tufft för att passa de flesta.

Jympa puls bas
Baspass med högre tempo och driv. För dig som gillar rörelseutmaningar.

Jympa styrka bas
Ett baspass för dig som vill träna ännu mer styrketräning. Det blir i både mer golvstyrka och mer stående träning av stabilitet, styrka och spänst. Inga redskap används.

Jympa medel
Passar dig som är van att röra på dig och vill ha mer krävande styrke- och konditionsövningar. Effektivt och varierat!

 

Limited edition 2016 - Jympa Replay 78-98: I Replay 78-98 möter musiken från 70-, 80-, och 90-talets jympapass 2016-års rörelseuttryck och träningskänsla. Originalmusik blandas med remixade låtar som får en andra chans i ett svettigt pass med partyfeeling. Replay 78-98 är ett Limited edition-pass där vi hyllar klassiska kultlåtar. Träningen får du på köpet. Medelnivå.

Limited edition 201 - Jympa FlowRide: Limited Edition 2017 FlowRide är en Jympa-upplevelse med en twist. Lekfull och funktionell träning med sömlösa växlingar och kontraster i både musik och rörelser. Hög tillsammanskänsla och nära till leendet. Precis som på Jympa tränar du hela kroppen; styrka, kondition och rörlighet. Åkturen bjuder dig på power, flyt och en och annan överraskning. Gör dig redo, nu åker vi! Medelnivå.

Jympa medel 45
Ett 15 min förkortat Jympa medelpass. 

Jympa styrka medel
Ett medelpass för dig som vill träna ännu mer styrketräning. Det blir i både mer golvstyrka och mer stående träning av stabilitet, snabbstyrka och spänst. Inga redskap används.

Jympa station medel

Ett medelpass där stora delar av styrkan och en del konditionsmoment tränas i stationer, ibland med hjälp av redskap såsom hantlar och gummiband med mera. Passet är antingen 60 eller 75 minuter långt.

Jympa intensiv
Intensiv är hård träning för dig som redan är vältränad och tycker om att träna med hög belastning. Styrketräningen innehåller riktigt tunga och krävande övningar. Under konditionsavsnitten jobbas pulsen snabbt upp på en hög nivå. En rejäl genomkörare!

Jympa familj
Lekfull jympa för barn och vuxna tillsammans. Spring, hopp och lek till glad musik för barn 2-6 år.

Junior
Junior är ösiga pass för barn 6-12 år. På Junior är kroppsuppfattning och grundfärdigheter som styrka/stabilitet, uthållighet, balans, koordination, hållning i fokus. Vi tränar till medryckande musik i stationsform.

Jympa enkel
En jympa med enkla rörelser med mycket glädje! Vänder sig till personer med intellektuellt funktionshinder. Stort utrymme för improvisation. Stödpersoner är välkomna.

Seniorklubben - NYHET HÖSTEN 2016!
Seniorklubben vänder sig till dig som är 70 år eller äldre och som vill hålla igång kroppen efter just dina förutsättningar. Våra ledare lägger stor vikt vid att du ska känna dig trygg och kunna delta efter din bästa förmåga. Typen av träning kan variera, men vi kommer under hösten att köra det som kallas "Stol och styrka". Stol och styrka är glad och allsidig träning för smidighet, styrka och balans. Övningarna görs till musik och du tränar vid en stol, både stående och sittande. Under ett avsnitt använder vi redskap för extra styrketräning. Se mer info här


Övriga specialpass (ingår ej i Friskis&Svettis grundutbud)

Anders Pågar
Anpassad jympa för män som vill förebygga hjärt- och kärlsjukdomar. Livsstilsfaktorer diskuteras löpande. Initiativtagare är Anders Gustavsson, professor vid Medicinska kliniken i Lund.


            Friskis&Svettis Lund, Gustavshemsvägen 1 A, 227 64 Lund  reception telefon; 046-136401 Mail; reception@lund.friskissvettis.se