Träningen  

SPINNING

Här har du möjlighet att träna din kondition precis så mycket som du önskar. Det gör du utifrån din egen träningsnivå eller dagsform. Riktigt, riktigt tufft om du så vill, eller lättsamt och mindre svettigt. Du sätter själv nivån med hjälp av ledarens guidning i ansträngning och belastning. Du får energi från ledaren och musiken, samtidigt som du tränar utifrån din egen förmåga. Ledaren ger förutsättningarna, du bestämmer.

Ledaren ger dig information om rätt teknik och guidar dig genom passet så du vet när du kan ta det lite lugnare och när det är läge för utmaningar i teknik eller ansträngning.

Här kan du läsa mer om konditionsträning.

Spin

Distanspass i olika längd, t ex Spin 45, Spin 60 och Spin 100. Tiden står för passets totala tid i sal. Här väljer du själv din intensitet. Alla pass inleds med uppvärmning och avslutas med nedvarvning/rörlighet, konditionsträningen däremellan varierar så att du får både utmaningar och återhämtningar. 

Spin soft 

För dig som vill träna lite lugnare finns Spin soft. Perfekt som återhämtningspass efter en tuff träningsperiod, för att komma igång efter uppehåll eller om du är helt ny på Spin. Passet är 45 minuter långt. 

Spin intervall

Spinning i intervallform där tuffare arbete varieras med återhämtningar. I dessa pass kan du utmana dig extra mycket och känna kicken som en tuffare ansträngning ger. Vi har lite olika upplägg på intervallpassen:

  • Korta intervaller: 1-2 minutersintervaller
  • Långa intervaller: 3-5 minutersintervaller
  • Pyramid: här varieras korta och långa intervaller (där intervallerna är minst 1 minut och max 4 minuter långa).
  • Norska intervaller: Norska intervaller togs fram av norska skidlandslaget och innebär 4x4 minuter högintensiva intervaller kring 90 % av den maximala förmågan och kring 18 på Borg (= mycket, mycket ansträngande). Mellan har vi lite längre återhämtningar än vanligt. Passet riktar sig framförallt till dem som är vana vid högintensiv konditionsträning. Det är inget krav, men en stark rekommendation eftersom den här typen av träning kräver mycket av kroppen och psyket.

Spin puls

Med hjälp av pulsband och intensitetsmätare kan du följa din egen hjärtfrekvens och du får därmed en direkt feedback som kan guida din konditionsträning. Ihop med din upplevelse av ansträngning kan du hitta din individuella träningsnivå. 

Spin spurt

Passet förenar det bästa från distans- och intervallpassen. Det börjar med en distansdel där deltagarna hinner leka med musikens karaktärer och hitta flow. Sen laddar gruppen om i en övergång för att kunna ta ut sig helt i de avslutande intervallerna, passets slutspurt.

Giro4 – hårdträning för cykelentusiaster - PAUSAR VÅREN 2017

Passet är framtaget av Mattias Reck, tränare för WorldTour laget Giant-Alpecin, i samarbete med spinledare från F&S. Träningsupplägget är anpassat efter spinningsalens och motionärernas förutsättningar, men belastningsnivån är fortfarande riktigt hög. Giro 4 är oerhört tufft och cykelnördigt, i ordets positiva bemärkelse. Giro4 är uppdelat i olika träningsperioder där man kör samma pass i 6 veckor innan man byter till nästa nivå – en högre nivå. Tanken är att man är med redan från början då det kan bli tufft att hoppa på om man missat en period.

 

Platserna till spinpassen är begränsade och bokas via hemsidan eller via receptionen alternativt chansar du på drop-in plats.

 

 

 

 

 

 

 

 

            Friskis&Svettis Lund, Gustavshemsvägen 1 A, 227 64 Lund  reception telefon; 046-136401 Mail; reception@lund.friskissvettis.se