Träningsutbud  

Träning för dig som är äldre

Friskis&Svettis träning är öppen för alla, yngre som äldre, otränad som tränad. För dig som är äldre har vi också utvecklat ett speciellt seniorutbud med utvalda pass i olika träningsinriktningar. Styrka, kondition, allround eller individuell träning i gymmet. Träning som både tar hänsyn och som utmanar.    

Vårt seniorutbud riktar sig till dig som är 65 år eller äldre och passen erbjuds ofta på dagtid då det finns gott om utrymme kring träningen. 

Seniorpassen du har att välja på hos Friskis Lund är:

Jympa soft - i Friskishuset/Lund, på Fäladshallen i Lund, i Kävlinge, i Barsebäck och i Löddeköpinge

Cirkelgym senior - i Friskishuset/Lund

Senior Gym - i Friskishuset/Lund

Hösten 2016 starar vi också upp SeniorklubbenSeniorklubben vänder sig till dig som är 70 år eller äldre och som vill hålla igång kroppen efter just dina förutsättningar. Våra ledare lägger stor vikt vid att du ska känna dig trygg och kunna delta efter din bästa förmåga. Typen av träning kan variera, men vi kommer under hösten att köra det som kallas "Stol och styrka". Stol och styrka är glad och allsidig träning för smidighet, styrka och balans. Övningarna görs till musik och du tränar vid en stol, både stående och sittande. Under ett avsnitt använder vi redskap för extra styrketräning.

Du kan självklart även träna individuellt i gymmet på andra tider än just under Senior Gym. Boka gärna en instruktion med någon av våra kunniga gymtränare som då kan skräddarsy ett träningsupplägg åt dig. Du kan boka instruktion antingen via receptionen eller själv direkt via hemsidan eller appen.

 

Tips om du prövar vårt övriga utbud

Självklart kan du som är äldre träna på andra pass är seniorpassen på samma sätt som seniorpassen är öppna för alla åldrar. Många av våra pass erbjuds på olika nivåer.    

Den vanliga jympan, som är vår största gruppträning hittar du på bas, medel och intensiv nivå. Önskar du lite mer tempo och utmaning än vad du får på Jympa soft så prova Jympa bas.    


Träning för alla åldrar

Vi är skapta för rörelse och vi är beroende av rörelse. Håller vi igång så underhåller vi våra fysiska förmågor. Det du gör idag kan du med stor sannolikhet göra imorgon. If you use it you don´t loose it. På engelska rimmar det till och med.    

Kroppen har en fantastisk förmåga att anpassa sig, på gott och ont. Rör vi oss för lite minskar vår fysiska förmåga, men är vi aktiva så fungerar träning på samma sätt i alla åldrar: Vi bli bra på det vi tränar.


Regelbundet och allsidigt bra när man blir äldre

Ju äldre vi blir desto viktigare är regelbundenheten, hellre ett kortare pass varannan dag än ett fullspäckat pass i veckan. Vår kropps träningsbarhet som äldre är väldigt bra, men den klarar inte lika stora och plötsliga doser som när vi är yngre. Det är bättre att sprida ut träningstillfällena.    

Ju mer allsidig träningen är, desto bättre. Kroppen är ett helt system och att träna med en helhetssyn främjar både vår hälsa och våra funktioner. Kondition och styrka är alltid grunden. Sedan kan man utifrån tycke och smak hitta sin allsidighet i träningen, så man också får med rörlighet, balans och koordination.    

Resultaten kommer sedan på hela hälsoregistret med positiva effekter på hjärta och kärl, muskelstyrka och muskelmassa, skelettets hållfasthet, hormonell balans, energiomsättning, sömnen, humöret, koncentrationsförmågan? Ja, vi är helt enkelt skapta för rörelse.


Visa hänsyn och anta utmaningarna

Med ålder kommer oftast fler saker att ta hänsyn till. Kroppen har sin livshistoria och förtjänar respekt. Men det är inte detsamma som att all träning ska vara försiktig. Bra träning bygger på både hänsyn och utmaning. Vi får helt enkelt träna smartare ju äldre vi blir. Ofta kan man behöva ta mer hänsyn till lederna samtidigt som musklerna ska utmanas för att bli starkare. Likaså när vi tränar kondition, rörlighet och balans så behöver vi utmana och ta hänsyn på samma gång för att träningen ska bli både effektiv och skonsam.


Aldrig för sent

Kom ihåg, det är aldrig för sent. Träning fungerar i alla åldrar. Så länge vi lever kan vi träna, bygga upp och förbättra våra funktioner och vår kapacitet. Träning kan till och med vara extra tacksamt när vi är äldre. Marginalerna minskar med åren och träning ger oss möjlighet att fortsätta vara aktiva på det sätt vi önskar. Lite träning kan göra stor skillnad. Inte minst tack vara att vi har kul och mår bra tillsammans med andra på träningen.


            Friskis&Svettis Lund, Gustavshemsvägen 1 A, 227 64 Lund  reception telefon; 046-136401 Mail; reception@lund.friskissvettis.se