Träningen  

ÖVRIG GRUPPTRÄNING INOMHUS

Våra gruppträningspass är normalt 55 minuter om inget annat anges.

Box 
Box är tuff träning med mycket box- och kamsportskänsla. Passet präglas av enkelhet, fight, teamkänsla och attityd. Alltid med glimten i ögat. Finns i 55 eller 70 minuters upplägg (anges Box 55 resp Box 70 i schemat).

Cirkelfys
Ett kraftfullt träningspass med fart. Du guidas tekniskt och peppande i stationer som erbjuder komplex och funktionell träning av såväl styrka som kondition, rörlighet och balans. I fokus står teknik, hållning och att bana in rörelserna rätt - därefter tar vi i och belastar i övningarna.

Core
Här tränar och utmanar du styrka, stabilitet, balans och rörlighet utan redskap. Passet vänder sig till dig som är igång med träning och vill komplettera med mer specifika övningar för rygg, mage, bålstyrka och stabilitet. Core har ingen uttalad konditionsträning, så komplettera gärna med t ex spinning, indoor walking, löpning eller liknande. 

Core soft
Ett Core-pass för dig som vill träna lite mer mjukt och hänsynsfullt till leder och muskler. Du tränar precis som i vanligt Core styrka, stabilitet, balans och rörlighet utan redskap, men får mer tid att hitta rörelser och jobbar inte lika mycket i ytterlägen. Passet vänder sig till dig som är ny eller ovan, men även till dig som vanligen tränar hårt och vill ha ett skänt återhämtningspass. 

Cross
Löpning kombinerat med stationer där du utmanar bl a din styrka - en härlig genomkörare utomhus. Läs mer här

Dans fusion
Här blandar vi olika dansstilar, t ex disco, funk, jazz, latino osv. Inga avancerade koreografier, lätt att hänga på direkt. Vältränad eller inte - alla kan vara med och göra passet till sitt eget. Precis som på dansgolvet.

Familjefys
Familjefys är ett fartfyllt, allsidigt och lekfullt pass för barn 6-12 år och vuxna tillsammans. Träningen är upplagd i cirkelform med övningar som blir en kul utmaning för både barn och vuxna. Dra, pressa, hoppa och böj. Upplev fullt ös tillsammans på Familjefys! Vi kommer att köra detta pass i Löddeköpinge med start hösten 2016.

Fyspass
Här blandar vi olika pass såsom HIT, HIT35, Cirkelfys, PowerHour, IntervallFlex odyl. Detta hittar du i höst i Staffanstorp. Schemat för vårterminen kommer här 

Flex 
Tränar och utmanar din funktionella rörlighet, den naturliga flexibiliteten din kropp behöver. Mjukar upp och sträcker ut en muskel i taget. Träningen är fokuserad på dynamiska, tydliga och energifyllda övningar. Passet vänder sig till dig som är igång och tränar och vill komplettera för din rörlighet.

Flex soft
Tränar och utmanar din funktionella rörlighet, den naturliga flexibiliteten din kropp behöver med extra hänsyn till leder och muskler. Träningen är lugn och inkännande och passar även dig som känner dig stel och ovan. Mjukar upp och sträcker ut en muskel i taget. Flex soft passar också dig som med en mjuk och dynamisk rörlighetsträning vill stressa ner, hitta balans, välmående och återhämtning.

HIT
Detta är vår tuffaste träning. HIT är ett pass med hög intensitet rakt igenom och där du känner igen moment både från klassik fysträning till hårda intervallpass. Alla dina fysiska kvaliteter utmanas, med betoning på uthållighet inom styrka och kondition, spänst, explosivitet och snabbhet.Passet är uppbyggt i zoner. I varje zon utför du tre olika övningar i så många varv, loopar du hinner. Tempot är högt och vissa övningar bygger på redskap som kettlebells, skivstänger, medicinbollar, hopphäckar. Du ska vara tränad, van att jobba med redskap och gilla att utmana dina gränser. 

HIT 35 HIT finns även som kortpass och heter då HIT 35 och finns i flera olika varianter. Tempot på passet är högt och fokus ligger på uthållig styrka och kondition men vi utmanar alla träningskvalitéer. Efter en uppvärmning kommer en 11-14 minuter lång del där fokus är på högintensiv träning där du ger allt. Du ska vara van vid HIT-träning.

Indoor walking / IW intervall
Effektiv konditionsträning i grupp på crosstrainer. Finns med både distans- (Indoor walking) och intervallupplägg (IW intervall). Läs mer här

IMT - ett inspirationspass med tränare i gymmet
På IMT är ni en grupp om ca 3-16 personer där ni tillsammans provar nya övningar och redskap, eller nya sätt att träna tillsammans med en gymtränare. Efter IMT har du fått med dig kunskap och inspiration för att kunna träna vidare på egen hand. IMT finns med olika inriktningar och dyker upp då och då i schemat.

IntervallFlex 
Under första hälften av passet utmanas kondition och styrka i ett tufft intervallupplägg. Under andra hälften tränas rörlighet i ett dynamiskt flöde. De muskler du tröttar ut i intervalldelen, sträcks ut och blir rörliga, smidiga och avslappnade i flexdelen. Detta pass lämnar du med nöjt leende, om du gillar att ta i och är rustad för tuff träning.

Junior
Junior är ösiga pass för barn 6-12 år. På Junior är kroppsuppfattning och grundfärdigheter som styrka/stabilitet, uthållighet, balans, koordination, hållning i fokus. Vi tränar till medryckande musik i stationsform.

Löpning
Vi erbjuder löpträning för alla utomhus, upplägget på passen varierar från gång till gång och vi blandar distanslöpning med intervallträning och löpteknik. Läs mer här

Offroad
Tuff uteträning med glimten i ögat där du får vara beredd på att skita ner dig. Fokus på styrka, men även din kondition utmanas.  Läs mer här

Power Hour
Ett styrke- och konditionspass med mycket energi! Allroundpass med teknikenkla övningar där vi använder medicinboll. För dig som är igång med din träning, men du jobbar i ditt eget tempo och bestämmer själv hur tufft det blir. Vi jobbar med 11 olika övningar i 3 loopar med olika tidsintervall. Passets längd är mellan 50-55 minuter. 

Seniorklubben
Seniorklubben vänder sig till dig som är 70 år eller äldre och som vill hålla igång kroppen efter just dina förutsättningar. Våra ledare lägger stor vikt vid att du ska känna dig trygg och kunna delta efter din bästa förmåga. Typen av träning kan variera, men vi kommer under hösten att köra det som kallas "Stol och styrka". Stol och styrka är glad och allsidig träning för smidighet, styrka och balans. Övningarna görs till musik och du tränar vid en stol, både stående och sittande. Under ett avsnitt använder vi redskap för extra styrketräning. Se mer info här

Skivstång
Sportig, rak och ösig styrketräning i grupp. Vi tränar hela kroppen med hjälp av skivstänger och vikter. Belastning anpassar du själv.

SkivstångIntervall 75
Ett 15 min förlängt skivstångspass som ökat på konditionsträningen i intervallform i slutet av passet. Passet vänder sig till dig som är vältränad och som vill komplettera Skivstång med konditionsträning i ett och samma pass. 

Spinning
Effektiv konditionsträning i grupp på spincykel. Finns med både distans- (Spin 60) och intervallupplägg (Spin intervall) och en rad specialvarianter (Spurt, Soft, Puls, Norska intervaller m.m.). Läs mer här

Step
Här bygger vi upp block med ösiga och kul stegkombinationer på bräda. Passar dig som gillar koordination och koreografiträning. 

Step styrka 75
Har samma upplägg som Step, men med en styrkesekvens tillagd på 15 minuter. Passet är totalt 75 minuter långt. 

Yoga
Med klassiska och trygga yogaövningar (asanas) för andning, rörlighet, styrka och balans får du här en fysisk, lugn och meditativ yoga. En upplevelse där närvaro, ökad medvetenhet och stillhet infinner sig. Ett tillåtande pass, där prestationskraven uteblir. Passet är mellan 60-75 minuter långt (Yoga 75 = 75 min och Yoga = 60 min). Du behöver inte ha tränat yoga innan.

Yoga energy 90
Ett fysiskt mer utmanande och krävande pass, som bygger vidare från Yoga. Du yogar i ett flöde med harmoni i andning och rörelse, och stannar tillräckligt länge i positionerna för att kunna fördjupa dem. Passet är 85-90 minuter långt och vänder sig till dig som har yogavana och söker en mer fysiskt utmanande yoga.

Yoga soft 90
En lugn och varsam yoga som fyller dig med energi. Passet innehåller trygga flödande rörelser, en medveten andning, mjuka tänjningar och yogapositioner. Träningen avslutas med skön avslappning. Yoga soft passar dig som är ovan yogautövare eller som bara vill träna lugnt, mjukt och extra hänsynsfullt för leder och muskler. Passet är 90 minuter så att vi har tid att träna i lugn och ro. Ta gärna på dig lite varmare träningskläder då du tränar stillsamt och det kan kännas lite svalt.


På Yoga TEMA får du djupdyka i olika teman inom området Yoga. Det kan vara en introduktion till yoga i teori och praktik, fokus på andning eller fokus på vissa övningar, upplägg eller tekniker. Vi kommer att erbjuda Yoga TEMA 1 gång i månaden i Friskishuset i Lund (söndagar kl 18, längden är ungefär 90 minuter).

Tema januari: Intro till Yoga. Nyfiken på yoga? Välkommen att pröva på ett enkelt yogapass. Vi startar med att prata om vad yoga är och går igenom några av de klassiska yogaövningarna, lite om andning i yogan och vad du kan tänka på för att få en riktigt bra yogaträning. Målgrupp: från de som aldrig testat till de som "testat runt lite"

Tema februari: Andning, yoga och välbefinnande. I yogan tränar vi vår förmåga att rikta uppmärksamheten och öka vår medvetenhet – något som kan ha positiv inverkan på stress och stärka vårt välbefinnande. Yogan är en väg till att lära känna sig själv. Lyssna inåt, öka kroppsmedvetenheten och uppleva bättre balans i kropp och själ. Målgrupp: från nya till de som går på yoga
 
Tema mars: Teknikpass yoga. En viktig grund i yoga är att inte göra våld på sin kropp utan istället lyssna på den och respektera gränser. Rätt teknik i yoga bygger därför på att både förstå övningens syfte och utförande och sedan hitta sitt eget bästa utförande. Här är både helhet och detaljer viktigt. Välkommen till en workshop om yogans asanas (övningar) och grundtekniker. Målgrupp: För dig som är igång med yoga.

Tema aprilMIND: Lugn, meditativ yoga med inspiration från mindfulness. Vår yoga bygger på den klassiska Hatha-yogans grunder. I Mind är övningarna få och utvalda för ett pass med inriktning på lugn, stillhet, andning och medveten närvaro. Vi tränar på golvet i främst sittande och liggande övningar.  Mind är ett tillåtande och avstressande pass för återhämtning i både kropp och sinne. Ett pass utan prestationskrav.

Tema maj: Dynamisk yoga. Ett kraftfullt och fysiskt yogapass som både bygger upp musklerna och öppnar upp kroppen. Målgrupp: För dig som är igång med yoga.

            Friskis&Svettis Lund, Gustavshemsvägen 1 A, 227 64 Lund  reception telefon; 046-136401 Mail; reception@lund.friskissvettis.se